Fajne / nákup / potraviny / trendy

15. 3. 2017

5 trendov, ktoré zmenia tvoj nákup potravín

Lokálni dodávatelia, ekologický chov zvierat, či flexitariánstvo – to sú trendy, ktoré budú čoraz častejšie ovplyvňovať výber potravín aj u slovenského spotrebiteľa. Slováci prichádzajú na chuť kvalitným potravinám a zodpovedné nakupovanie začína byť súčasťou nášho každodenného života. Aké trendy teda ovplyvnia naše rozhodovanie pri výbere?

1.) Lokálnosť

Čoraz častejšie skloňovaná lokálnosť, ba dokonca hyperlokálnosť – „farm to table“ koncept v ľuďoch vyvoláva pocit návratu k tradíciám a pocit spolupatričnosti s miestom, v ktorom žijú. Podpora fariem, menších pestovateľov a výrobcov sa stáva voľbou, za ktorú sme si ochotní v obchode častokrát priplatiť a prispieť takto k podpore svojho regiónu. Potraviny tak nemusia prekonávať obrovské vzdialenosti v mrazničkách alebo byť dopĺňané o rôzne konzervanty. Odmenou je pre nás čerstvosť, kvalitnejšie zloženie a tým pádom aj chuť.

 2.) Jednoduchosť

Najlepšie ju odzrkadľuje reštauračný sektor, ktorý v posledných rokoch výrazne vzrástol v kvalite služieb. Receptom na úspech je jednoduchosť naprieč celým konceptom – jednoznačné vymedzenie kuchyne, užší výber jedál avšak z čerstvých surovín, ľahká príprava. Tieto aspekty sa z kuchýň premietli aj do nášho nakupovania. Kratšia etiketa = kvalitnejšia potravina. Romány na etiketách, v ktorých sú hlavnými postavami Éčka, rôzne farbivá a konzervačné látky , v budúcnosti nemusia byť bestsellermi. Namiesto nich ľudia hľadajú potraviny s kvalitnejším obsahom.

3.) Humánnosť

Konzumácia mäsa je súčasťou majoritnej časti spoločnosti. Veľké percento z nej, si ale kladie túto otázku: Akým spôsobom bolo zviera chované, kŕmené, usmrtené a spracované? Tento trend sa odzrkadľuje aj na zvýšenej popularite tradičného remesla mäsiarstva. Zaujímame sa nie len o pôvod mäsa ako produktu, ale aj o život samotných zvierat. Bude tak pre nás dôležité nakupovať s prihliadaním na humánne princípy. To iste sa týka vajec, mlieka a ďalších živočíšnych produktov, ovplyvnených podmienkami, v ktorých zvieratá žijú.

 

4.) Individualizmus

Výrobcovia sa čoraz viac zameriavajú na personalizáciu potravín. Prejavuje sa to najmä na vyššej dostupnosti takzvaného „free from“ tovaru, ktorý sa svojím zložením snaží vyhovieť zákazníkom s rôznymi intoleranciami. Zďaleka však nejde len o intolerancie. Vzdelanosť zákazníkov v oblasti zdravého stravovania a zodpovedného nakupovania donútila výrobcov prehodnocovať nie len zloženie potravín, ale aj proces a pôvod ich výroby. Vieme tak čoraz viac sledovať príbeh potraviny, ktorú si kupujeme a zvoliť si tak tú, ktorá nám osobne najviac vyhovuje.

5.) Flexitariánstvo

Niektorí ho volajú aj vegetariánstvom s podvádzaním. Flexitariánstvo vychádza z konzumácie prevažne, no nie len výhradne vegetariánskej stravy. Ide o trend, ktorý sa nenápadne vyvinul u časti spoločnosti, ktorej neprekáža konzumácia mäsa, no vzhľadom k zdravšiemu prístupu k životu alebo úprave jedálnička pre šport obmedzili jeho konzumáciu. Priaznivci tohto stravovania hovoria o veľmi dobrom kompromise, pri ktorom sa nemusia vzdať svojho obľúbeného steaku alebo hamburgeru. Pri výbere mäsa však o to viac dbajú na jeho pôvod a doprajú si tak jeho vysokú kvalitu.

 

———

Sleduj náš facebook a zisti viac o fajnych potravinách.